Jak na domácí školu aneb není škola jako škola
Rodiče si při domácím vzdělávání plánují harmonogram školního roku sami. K dispozici mají osnovy kmenové školy, ve které je dítě zapsáno a kam dvakrát ročně jezdí na přezkoušení. Do školy mohou také jezdit během celého roku na konzultace. Většinou si výuku rodiče řídí samostatně. Úkolem rodiny je pokrýt s dětmi předepsané osnovy. Jakou formu učení zvolí je zcela na nich. Část rodičů vzdělává své děti přesně podle instrukcí školy s podporou školního moodlu. Někteří volí projektové vyučování obohacené návštěvami muzeí a galerií. Na druhém stupni rodiče využívají i nabídek soukromých učitelů, obzvlášť pak v odborných předmětech.
Domácí škola musí bavit
Aby domácí škola fungovala, musí všechny bavit! Hodně rodičů si přirozeně projde tím, že má od svých dětí i od sebe navzájem velká očekávání. Na začátku si rodina stanoví přesný rozvrh a plán. Skutečné potřeby se ale projeví až v praxi, pak teprve začíná velké poznání pro celou rodinu.
Učí se celá rodina
Domácím vzděláváním získává celá rodina velký rozhled. Především se členové rodiny dobře poznají. Být s dětmi dennodenně, vychovávat a zároveň vést ve vzdělávání, chce odvahu. Rodiče si musí ujasnit své priority. V některé látce vynikají, ale jinde mají mezery. Budou učit své dítě všechno nebo vyhledají odbornou pomoc? Postupně si musí vytvořit rovnováhu mezi povinnými a dobrovolnými tématy. Společné objevování informací a souvislostí obohatí každý vztah. Je přirozené začít s dětmi probírat to, co je rodině blízké a postupně přidávat povinné školní okruhy.
Všechno je možné
Každá rodina si může nastavit přesně takový režim, který jí vyhovuje. Učit se hned po ránu a odpoledne mít volný čas nebo si naopak ráno přispat a stanovit si odpolední program. Přibližný čas vzdělávání je dobré dodržet a vytvořit si rodinné rituály, které mají pevné místo v rozvrhu. Domácí škola nemusí být nutně domácí. Může se velmi dobře prolínat s poznáním mimo domov, vzděláváním ve volnočasových aktivitách, při výpravách, cestováním, exkurzemi, dobrovolnictvím a organizováním vlastních aktivit.
Budou děti z domácího vzdělávání jiné?
Děti, které si prošly domácím vzděláváním se budou lišit a může se to stát jejich velkou předností. Jsou to děti přemýšlivé, které většinou nezapadnou do davu, ale zároveň se jim nenechají ušlapat. Děti mají v domácím vzdělávání velký prostor na své zájmy a aktivity, v kterých si budují sebevědomí. Nejsou to děti ušlápnuté, věří si v tom, v čem vynikají a dokáží ocenit, že jiní jsou dobří zase v něčem jiném. Jako vždy ale záleží na každém jedinci, jestli ze své jinakosti udělá přednost.