5 tipů, jak si zachovat efektivitu při práci z domova
Pravidlo číslo 1: Začínejte přípravou
Kdo je připraven, není překvapen. Víte, kolik času vám ušetří důkladná příprava na následující pracovní den? Pokud si dopřejete alespoň pár minut na přípravu práce a pracovního prostředí, zbavíte se stresu, předejdete komplikacím a bude se vám lépe usínat. Váš mozek totiž dobře ví, když máte něco rozdělaného. Vyhněte se tomu – uzavírejte každý den přípravou na další.
TIP: Pravidelně kontrolujte, zda máte všechny kancelářské nezbytnosti dokoupeny – od kávy nebo oblíbeného zeleného čaje až po kancelářské papíry a barvu do vaší domácí tiskárny. Cokoli vám dojde, může narušit váš harmonogram a roztříštit vaši pozornost.
Pravidlo číslo 2: Jak začnete svůj den?
Pyžamo stranou, jste přece v práci! Pojďte se s námi podívat na to, jak by mělo vypadat vaše ráno, i když se nechystáte do kanceláře. Velkou (a poměrně častou) chybou je, že se během home office vyhýbáte klasickým ranním zvykům a rutinám. Díky nim však váš mozek chápe, že startujete pracovní den. Nastavte si příjemné ranní rutiny, převlékněte se, dopřejte si drobné cvičení nebo meditaci. Uvidíte, že váš den se ponese v příjemnějším a produktivnějším duchu.
Pravidlo číslo 3: Pauza za pauzou? No jasně!
I když se chystáte vyrazit v dynamickém pracovním tempu, dejte si pozor na dodržování přestávek. Pravidelný odpočinek je důležitý pro vaši efektivitu a soustředění. Naplánujte si tedy nejen pracovní bloky, v jejichž čase se budete plně věnovat své práci, ale i přestávky. Výhoda práce z domova? Přece možnost trávit pauzu jakkoli. Chcete jít vyvenčit pejska? Nebo si zaběhat? A co třeba obědová jóga? Zkuste si svůj home office užít, právě tyto benefity jej povyšují na skvělý pracovní čas. Dáte tomu šanci?
Pravidlo číslo 4: Nebojte se zpětné vazby
Home office může být příjemný, proto je tak snadné sklouznout k nicnedělání nebo nedostatečné kvalitě. Pozor na prokrastinaci! To je ten důvod, proč je dobré říkat si o pravidelnou zpětnou vazbu a využít svou vlastní sebereflexi. Na konci pracovní doby se můžete ptát sami sebe: Odvedl jsem tu nejlepší možnou práci? Je něco, co můžu zítra udělat jinak? V čem se můžu zlepšit? A za co se můžu pochválit?
Pravidlo číslo 5: Uzavřete každý den
Máte padla? Skvělé! Je tu ale ještě jeden malý, avšak nezbytný krok. Úkol pro vás – oddělit svůj pracovní a osobní čas. Nezapomeňte si tedy vytvořit pár zvyků, které vám s tím pomohou. Můžete nejen uklidit své pracovní místo, ale dopřát si třeba krátkou relaxaci, sprchu nebo procházku. Co je to, čím byste nejraději oddělili pracovní čas od svého volného času?