Politický boj o budoucnost našich aut: Konec spalovacím motorům v ohrožení
Obliba spalovacích motorů klesá
A to z důvodu čím dál větší oblíbenosti elektromobilů. Lze předpokládat, že během dalších několika let bude o spalovací motory tak malý zájem, že se přestanou vyrábět, aniž by jim to někdo nakazoval.
V pořadu 360°, vysílaném na CNN Prima NEWS, se však europoslanec Alexandr Vondra nechal slyšet, že věří tomu, že nové složení Evropského parlamentu bude schopno zrušit onen zákaz spalovacích motorů. Další europoslanec, Marcel Kolaja, odvětil, že to je holý nesmysl, není to již zapotřebí.
Norma Euro 7 ve snesitelnější podobě
Emisní norma Euro 7 je norma navrhnuta Evropskou komisí. Zde v ČR se však zavedla mírnější pravidla. Společnosti budou mít více času, aby spalovací motory přestaly vyrábět, navíc emisní limity nebudou tak přísné, jak Evropská komise původně navrhovala. Pokud bychom se zařídili podle původního návrhu, levná auta by zmizela téměř ze dne na den.
Ještě máme podstatně dost času
Zákaz prodeje takto vybavených aut by měl začít platit od roku 2035, tedy až za jedenáct let. Přesto se již nyní europoslanci, kteří si chtějí udržet své místo, a tak se již nyní přou o tom, zda by se tento zákon měl zrušit či nikoli. Pravděpodobným důvodem dohad jsou blížící se volby do Evropského parlamentu, které se konají od 6. do 9. června, u nás 7. a 8. den v měsíci.
Neshody mezi politiky z řad europoslanců
Alexandr Vondra, pracující pro stranu ODS, se nechal slyšet, že Česká republika si zrušením zákazu spalovacích motorů zachová pestrou škálu řešení, z nichž si každý může vybrat, co mu bude vyhovovat nejvíce. Rozhodně se postavil proti představě, že v budoucnu se s jinými auty než s elektromobily nesetkáme. Stejně jako on to vidí vesměs všechny automobilky v našem státě.
Pirátský europoslanec Marcel Kolaja zásadně nesouhlasí. Domnívá se, že jediná budoucnost je v elektromobilech, nikoli ve vozidlech se spalovacími motory. Argumentoval tím, že již od roku 2026 se v Evropě bude prodávat tolik elektromobilů, že za dalších devět let, v již zmiňovaném roce 2035, kdy má zákaz platit v plném rozsahu, již spalovací motory nikdo využívat nebude.
Politici se nemohou shodnout
Čeští politici se postupně začínají přiřazovat do dvou skupin. Ta první, bojující za zrušení zákazu, se staví na stranu pana Vondry, a to i z řad opozice. Přejí si přezkoumání, zda je opravdu nutné zákaz vydávat v platnost, a doufají, že se zruší.
Své příznivce si však našel i pan Kolaja se svou vizí elektromobilů.
Občané a zákaz spalovacích motorů
Stejná situace jako v politice je i v českých městech a vesnicích. Příznivci elektromobilů sice zákon vnímají jako jedno z nejlepších rozhodnutí, která nás mohla potkat. Odpůrci hlasují pro zachování spalovacích motorů. V této skupině jsou většinou lidé, kteří elektromobilům nevěří. Jste-li mezi nimi, samozřejmě na to máte plné právo, neboť elektromobily jsou stále novinka, na níž jsme si doposud nezvykli.