Šmejdi útočí: Jak se chránit před moderními podvodníky online i offline
Šmejdi se vracejí v novém kabátě
Je statisticky dokázáno, že 100% seniorů si nechá ujít jedinečnou příležitost koupit si hrníček, který sám od sebe uvaří kaši, jen za několik desítek tisíc. Je nám líto, šmejdi. Ne, teď zcela vážně. Máte-li určitý věk, je velmi jednoduché nechat se napálit. Určití lidé toho využívají. Je čas učinit tomu přítrž. Možná si již na hrnce za nehoráznou sumu či na pochybné exkurze, kde dostanete dárek, dáváte pozor, ale jste stejně opatrní v online světě? Podívejte se, na jaké nabídky byste si měli dát pozor, a to nejen na internetu, ale také u televizních obrazovek.
Šťastní vrstevníci by vás neměli přesvědčit, abyste zakoupili produkt
Nemyslíme tím vaše kamarády či sousedy. Myslíme usmívající se herce, kteří i přes svůj věk dokážou téměř nemožné. Kdyby vám někdo zaplatil, abyste pár vteřin předstírali, že vás nic nebolí, určitě byste to také dokázali.
A právě zdánlivě šťastné seniory firmy využívají, aby vám prodaly zázračné všeléky, hraničící se šamanismem. Někdo si je chválí, na někoho nepůsobí. Je to pokus omyl, a to v lepším případě. Placebo jsou léky, které neobsahují žádné léčivé látky, ale vy si myslíte, že vám pomáhají. Stejného výsledku můžete dosáhnout, když si koupíte mastičky, které někteří prodejci inzerují. Z dlouhodobého hlediska zjistíte, že jsou jen málo či dokonce vůbec účinné.
Vyhledávejte na internetu důvěryhodné recenze
Nevěřte slepě jakékoli reklamě, která je vysílaná na internetu či v televizi. Jsou cílené na lidi jako vy. Máte velké bolesti a k lékaři se jít bojíte, nechcete dostat injekci, u níž nevíte, zda vám zabere nebo zdravotní stav naopak zhorší. Léky proti bolesti také nechcete brát donekonečna, zejména nemůžete-li je brát kvůli dalším lékům, které jsou na předpis. Jste do určité míry zoufalí, a toho šarlatáni využívají. Nebo se cítíte opuštění, ale s produktem dané firmy získáte mnoho přátel a vaše rodina vás začne navštěvovat. Špatně.
Vyhledejte (nebo si někým nechte vyhledat) důvěryhodné recenze. Vězte, že opravdu jen málo produktů nabízené lidem jako vy mají pouze pozitivní recenze. Neexistuje téměř nic, co by vyhovovalo všem lidem na světě. Zadejte název produktu či služby a dopište slovo recenze. Prohlédněte si více než jen jednu stránku. Negativní recenze by vás měly odradit. Čím více jich je, tím více to zavání nepravdivostí uvedených informací.
Když už se napálíte, je dobré se nestydět a tuto informaci předat dál
Všichni se stydíme, jsme-li napáleni. Je však důležité tuto informaci sdělit všem nejbližším, sousedům a třeba i lidem na zastávce. Třeba i oni se chystají zakoupit produkt, který ve výsledku nefunguje. Přejete si zažít uspokojení z toho, že ostatní udělali tu stejnou chybu, nebo uděláte vše pro to, aby nikdo další nezažil stejné zklamání jako vy?
Mnozí lidé se mohou vysmát vaší hlouposti, avšak některým vaše sdělení opravdu hodně pomůže. A člověk s inteligencí na vyspělejší úrovni se nesměje nikdy, poněvadž dobře ví, že chybu může udělat každý. Nejsme přece jasnovidci. Vaše zkušenost ale může zachránit spoustu domácností před vydáním se z peněz za tyto zbytečnosti.
Existuje však i spousta fyzických návštěv snažících se vás okrást o majetek, na které byste si též měli dát pozor, a tak neotevírejte dveře, neznáte-li osobu před nimi bezpečně, popřípadě vyžádejte průkaz, představí-li se vám člověk jako elektrikář, opravář či kdokoli další oprávněný vstoupit do vašeho bytu či domu. I zde platí, že byste podvodníky neměli chránit tím, že o nich nikomu neřeknete.