Slevová magie, nebo podvod? Přečtěte si, než příště sáhnete po 'akční' nabídce
Evropská pravidla
Je to už rok, co začala platit nová evropská pravidla o slevových akcích, která udává, jak by měla správně vypadat sleva a z jaké částky má být vypočítána, aby se skutečně jednalo o slevu. U zlevněného zboží musí být kromě ceny před slevou i nejnižší cena za posledních 30 dní. Právě z nejnižší částky za posledních 30 dní, by obchodník reálně měl počítat slevu. V praxi to tak ovšem prakticky nefunguje a dochází ke klamání zákazníka. Tyto nová pravidla se nevztahují na výrobky, které podléhají rychlé zkáze, nebo mají krátkou dobu spotřeby. V praxi to může znamenat například to, že u krájeného salámu z výdejního pultu se tato pravidla uplatňovat nemusí.
Příklad pravidel
Jako příklad můžeme uvést prací prášek, který 12. února stál 199 korun. 23. února došlo ke zdražení výrobku na 299 korun a 3. března by obchodník tento výrobek zlevnil o 20% a u tohoto zboží stanovil cenu po slevě na 239 korun, tak se tady obchodník dopouští porušení těchto pravidel, jelikož slevu 20% musí obchodník vypočítat z nejnižší ceny za posledních 30 dní. V tomto případě se jedná o částku 199 korun. Výsledná částka po slevě by měla být 159 korun. V praxi se také stává, že vedle ceny po slevě je, kromě nejnižší ceny za posledních 30 dní i cena obchodníkem zcela vymyšlená.
Prakticky to funguje jinak
Česká obchodní inspekce uvádí, že polovina velkých řetězců tato pravidla nerespektují a dál si slevy určují podle sebe. Někteří obchodníci praktikují systém, kdy výrobek ze 199 korun zdraží na 299 korun. Za tuto cenu jej nechají 30 dní a po třiceti dnech tento výrobek zlevní o 20%. V tuto chvíli se nedopouští ničeho, co by bylo v rozporu s pravidly, ale z morálního hlediska vůči zákazníkovi by se to mohlo zdát nepřípustné.
Na co bychom si měli dávat pozor, pokud chceme koupit jen opravdu zlevněné zboží a ne to, které si na to jenom hraje? Na slevě u daného zboží byste se neměli dívat na přeškrtnutou cenu, ale na cenu, která bývá většinou napsána nejmenším písmem a označuje nejnižší cenu za posledních 30 dní. Tato cena tam musí být vždy uvedena. Pokud tam není, dopouští se obchodník zcela jistě porušování pravidel a z největší pravděpodobností se o slevu nejedná. Také byste měli zkontrolovat, zdali sleva skutečně vychází z nejnižší částky za posledních 30 dní. Neměla by cena po slevě být stejná nebo vyšší než nejnižší cena a měla by procentuálně sedět.
Jak je vidět, tak si s námi obchodníci stále hrají a myslí si že většina zákazníků jsou jen hloupé ovce, kteří neumějí počítat.