Nejznámější podvody obchodníků, kvůli kterým utrácíme více peněz
Časově omezená nabídka, která vyprší už za pár hodin. Zlevněné zboží, které za aktuální výhodnou cenu vydrží v online nákupním košíku jen dalších pár minut. Sleva, která je vyšší než včerejší cena. Také už jste na nějaký podobný trik obchodníků narazili? A možná jste kvůli tomu přemýšleli, jestli zboží v akci rychle nakoupit, abyste slevu neprošvihli. Jenže ona to nakonec možná ani žádná sleva nebyla. Obchodníci totiž často jen hledají cesty, jak nalákat zákazníky, udržet je ve svém obchodě co nejdéle a donutit je utratit co nejvíc. Většina takových praktik je přitom nezákonná.
Triky v kamenných obchodech
Online nakupování je plné nástrah. Kromě triků obhcodníků, které jsme zmínili už výše, může jít jednoduše o to, že celý e-shop je podvod a místo draze zaplacené objednávky vám přijde krabice plná kamení nebo vám nepřijde vůbec nic. A i proto se řada lidí uchyluje raději k nakupování v kamenných prodejnách. I tady si s námi ovšem obchodníci rádi pohrávají a svými nenápadnými triky nás nutí utratit víc a koupit si i to, pro co jsme původně vůbec nepřišli.
Mezi nejčastější „podvody“ přitom patří pravidelné přestavování prodejní plochy tak, aby se pozice zboží často měnila a zákazník byl nucen bloumat mezi regály, hledat a přitom nakupovat i to, co nechtěl. A podobně oblíbeným podvůdkem je umisťování akčního zboží do úrovně očí, abyste ho neustále viděli a svádělo vás to k nákupům.
Lepší pocit, vyšší útrata
Dalším známým trikem obchodníků je vylepšování prostředí prodejny. Což je příjemné – hezká hudba, zajímavé osvětlení, libá vůně... Naše podvědomí začne najednou pracovat úplně jinak, cítíme se lépe a nakupujeme s o to větší chutí. Takže nákupní košík je plnější, útrata vyšší a obchodník spokojený.
Trik s nákupník košíkem
Pokud byste šli nakupovat bez košíku a vzali jen to, co poberete do rukou, bude váš nákup hodně skromný. Ale pokud vám obchodník dá k dispozici hodně velký nákupník košík, dává vám příležitost naplnit ho. A i to patří k trikům obchodníků, kterými nás nenápadně nabádají k vyšší útratě. Ostatně, v e-shopech to funguje dost podobně, zvlášť pokud je zboží zlevněno jen na přesně daný čas a vidíte, jak minuty a vteřiny neúprosně ubývají – musíte tedy nakoupit co nejvíc a co nejrychleji, abyste ušeřili. I když nakonec to o úspoře rozhodně nebývá.
Podnět k ČOI
Výše zmíněné triky obchodníků v kamenných obchodech obvykle nepatří mezi nezákonné podvody. Je to spíš obratná práce s psychologií. Občas ale můžete narazit na podvody obchodníků, které skutečnými podvody jsou. Typickým příkladem je třeba nezákonné pohrávání si s cenami výrobků. Pokud máte pocit, že se vás někdo snaží skutečně napálit, můžete se bránit. A nejlepší cestou je podání podnětu České obchodní inspekci (ČOI).