Revoluce na pultech: Vejce a mouka za hubičku, ale co bude dál?
Pro lidi je trend pozitivní. Velikonoce 2024 pro spotřebitele budou levnější, pokud se na celou problematiku díváme z perspektivy obyčejného člověka, který přemýšlí o tom, jak v pondělí upeče mazanec a beránka a kolik ho to bude stát, a o nikoli makroekonomických procesech.
Ekonom Lukáš Kovanda z Trinity Bank se na celou problematiku zdražování dívá z jiného úhlu pohledu. Máme se držet skautského hesla ,,vždy připraven” a nezapomínat na to, že letošní rok je stále ještě ovlivněn významnými makroekonomickými krizemi (jako je například válka na Ukrajině a komplikovaný dovoz obilí). Pokud se na celou problematiku díváme očima ekonoma, vidíme tzv. ,,velikonoční košík”, který je o 13% levnější, než byl v roce minulém. Z dlouhodobého finančního hlediska se cena potravin navyšuje, nicméně letos máme podle Kovandy alespoň druhou nejvyšší cenu v historii země. Kovanda bere jako základní jednotku své kalkulace počet ,,velikonočních košíků”. V letech 2017 a 2018 šlo za průměrnou čistou mzdu pořídit o 38 velikonočních košíků více, než letos. Velikonoční košík obsahuje kilogram mouky, litr mléka, 10 vajec, kostku másla, kilogram cukru a půllitr piva. Právě tyto potraviny letos dle CNN Prima News zlevnily.
V článku, který publikovala CNN Prima News, tvrdil, že tyto ceny však do budoucna porostou a my si připlatíme. Říká, že zlevňování napomohly i nižší ceny energií. ,,Ty se také následně promítají do cen vajec. Nelze ale vyloučit, že se před Velikonocemi zdraží. (...) Lidé by měli být nadále obezřetní a vytvářet tlak na obchodní řetězce,” uvedl Kovanda. Článek z pera Ladislava Šustra byl publikován dne 20.března 2024.
Ekonom Pavel Peterka, ředitel pro strategii a hlavní ekonom společnosti Roklen má však opačný názor. Tvrdí, že ceny rostly dlouhodobě, což přimělo lidi nakupovat levněji. České obchody v reakci na odliv českých zákazníků cinkajících výhružně zlotými nakonec zlevnily.
Na Velikonoce se tedy bude nakupovat hodně. Pro srovnání uveďme, že minulý rok lidé utratili během Velikonoc okolo 11 miliard korun za jídlo a velikonoční výzdobu.
Kovanda později uvedl na svém osobním webu následující výrok: ,,Po dvaceti měsících poklesu letos v lednu ale konečně navýšili také nákupy potravin, byť jen mírně, o 0,4 procenta. Poptávku po potravinách zesílilo jejich lednové zlevnění, dané poklesem DPH z patnácti na dvanáct procent a také společenským a mediálním tlakem na obchodní řetězce, které do svých cen alespoň zčásti promítly historicky mimořádné zlevňování zemědělců.”
Vyjádřil se tak 12.3.2024. Oproti původní prognóze hlásající zdražování tedy všechny nadšence do nakupování čekají finančně příjemnější Velikonoce, než se původně předpokládalo. Proto nakupujme, protože ,,levnejší už to asi nebude.”