Jak bude vypadat testování žáků po návratu do škol
Šibeniční termín 1. března
Jako první by se měli navrátit absolventi, tedy žáci 9. tříd a maturitní ročníky. Zbylé ročníky by následovaly během března. Je to termín, do kterého mnoho nezbývá a situace není v posledních dnech příznivá. Ministři Hamáček a Plaga přesto věří, že situace návrat alespoň části studentů dovolí. Navíc se jednalo o jeden z požadavků hejtmanů, kteří společně předložili žádost o opětovné vyhlášení nouzového stavu na dobu 14 dní. Na druhé straně ale někteří stojí odborníci, kteří prosazují otevření škol až v momentě, kdy se stabilizuje situace v nemocnicích. Varují, že by návrat vedl ke strmému vzrůstu počtu nakažených a bylo by lepší počkat než muset školy opětovně zavřít také na jaře.
Návrat zajistí testy, které budou neinvazivní
K pravidelným testováním ve školách přistoupili již v mnoha okolních státech, jako je například Rakousko. Zda se opravdu absolventi do škol začátkem března navrátí a kdy se navrátí zbylé ročníky, to přímo závisí na množství testů, jejichž distribuci má na starosti Ministerstvo vnitra. Z hmotných rezerv navíc do škol uvolní tři miliony respirátorů FFP2. Testování by mělo probíhat dvakrát týdně, dodavatel musí počítat s distribucí milionů testů týdně.
Negativní reakce přicházejí také ze strany rodičů, kteří nechtějí, aby jejich děti pravidelně podstupovaly nepříjemné testování. Ve hře byly testy, které odebíraly vzorky ze slin. U nich je ale větší riziko šíření infekčního aerosolu, proto ministerstvo přistoupilo k odběrům z přední časti nosu. I ty jsou ale neinvazivní, nejde totiž o bolestivý odběr přímo z nosohltanu. Klíčové je také snadné použití a vyhodnocení, což by v ideálním případě měli zvládnout žáci sami. V plánu je také instruktážní video, které by školy na testování připravilo.
Antigenní testování podle odborníků není efektivní
Antigenní testy jsou sice oproti metodě PCR rychlejší ale levnější, v tomto případě však méně spolehlivé. V případě nakažených bez příznaků odhalí antigenní testy oproti PCR pouze každého desátého infikovaného. To smysl testování ve školách diskvalifikuje, stále je tak dost podstatné proočkovat učitele, a i po negativním testu nadále dodržovat opatření zabraňující přenos viru a potencionální rozšíření do rodin.