Práce v ohrožení: Umělá inteligence nahrazuje lidské pozice rychleji než kdy jindy
Tvrzení o tom, že nás umělá inteligence (AI) připraví o práci, je stále na míle vzdáleno skutečnosti. Není však pochyb o tom, že stroje již dnes zastanou na určitých pozicích více než lidé. Nemusí přitom jít pouze o manuální zručnost či fyzický výkon. Švédská společnost Klarna podnikající v oboru financí a technologií nedávno oznámila významný milník ve svém úsilí o automatizaci. Její AI asistent, který je aktuálně v provozu pouze několik týdnů, fakticky převzal pracovní zátěž odpovídající výkonu 700 pracovníků zaměstnaných na plný úvazek. Oznámení přišlo přibližně rok poté, co Klarna čelila kritice za propuštění přibližně stejného počtu zaměstnanců.
Co všechno dnes zvládne jeden AI asistent?
Chatbot společnosti Klarna, který vznikl ve spolupráci s mistrem v oboru umělé inteligence, firmou OpenAI, dosáhl ve srovnání s lidmi stejného skóre spokojenosti zákazníků a v některých případech také předčil lidi, když snížil počet opakovaných dotazů a vyřešil problémy za 2 minuty oproti 11 minutám ve srovnání s lidmi. Asistent zvládl zpracovat 2,3 milionu chatů se zákazníky ve 35 jazycích. Cílem chatbota, který je k dispozici v aplikaci Klarna, je ušetřit spotřebitelům čas při vyřizování vrácení peněz a zboží.
Kontroverze ohledně efektivity umělé inteligence
Tvrzení, že AI dokáže nahradit přibližně stejný počet zaměstnanců, který Klarna na konci roku 2022 propustila, vyvolává pochyby. Kritika pak pochopitelně přichází mimo jiné z řad bývalých pracovníků, kteří tehdy tvořili zhruba 10 % pracovní síly společnosti. V době oznámení o hromadném propouštění se generální ředitel společnosti Klarna Sebastian Siemiatkowski opíral o klasické argumenty, jakými byly ekonomická nejistota, obavy z inflace a riziko možné recese. Když bylo vedení firmy v souvislosti s chválou svého AI asistenta konfrontováno, zda metodika výpočtu efektivity umělé inteligence v přepočtu na lidskou sílu, který odpovídá stejné pracovní síle, která byla v roce 2022 propuštěna, byla jakákoliv podobnost vyloučena.
Podle mluvčího společnosti zajišťuje služby zákazníkům několik velkých externích subjektů, jejichž celková pracovní síla přesahuje 650 000 zaměstnanců. Společnost Klarna navíc zdůraznila, že zákazníci mají stále možnost komunikovat s lidskými agenty, pokud tomu dávají přednost. AI tak nejspíš stále nenahradí člověka ani na pozici těchto asistentů, otázka ovšem je, jak dlouho tomu tak ještě bude?